Francesca Cacciniaus barock

Sculptor: Anonymous, Photographer: Uncredited, Public domain, via Wikimedia Commons

Francesca Caccini (* 18. September 1587 in Florenz; † 1640 ebenda) war eine italienische Opernsängerin (Sopran), Komponistin und Instrumentalistin. Sie gehört zu den Pionieren der Gattung Oper. Ihre (Ballett)Oper La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina (1625) gilt als früheste erhaltene Oper einer Komponistin.

Leben

Francesca Caccini erhielt ihre erste musikalische Ausbildung bei ihrem Vater Giulio Caccini (1551–1618) in Gesang und Laute. 1600, im Alter von 13 Jahren, trat sie in Florenz erstmals als Sängerin auf. Aufgeführt wurde die Oper Euridice von Jacopo Peri mit eingestreuten Teilen aus der Oper Euridice ihres Vaters. Von Claudio Monteverdi gibt es einen Brief an Kardinal Ferdinand von Gonzaga, indem er ihr herausragendes Singen und Spielen von Cembalo, Laute und Gitarre hervorhebt.

Von September 1604 bis Juni 1605 machte die Familie Caccini auf Wunsch von Königin Maria de’ Medici eine Konzertreise an den Hof Heinrichs IV. nach Paris. Unterwegs sang das fünfstimmige Familienensemble Giulio und Margherita (Eltern), sowie Francesca, Settima und Pompeo (Geschwister) in Modena, Mailand, Turin und Lyon. Francesca wurde in Paris eine Dauerstellung angeboten, doch der Großherzog Ferdinando I. de’ Medici beorderte die Familie zurück nach Florenz. Florenz war zu dieser Zeit eines der wichtigsten Kulturzentren. Ihre höfische Stellung behielt Francesca dann bis 1627.

Francesca Caccini – genannt La Cecchina (Singvogel) – zählte zu den besten Sängerinnen ihrer Zeit. Sie begleitete sich selbst auf dem Cembalo, der Laute und der Gitarre. Als ihr Vater 1618 starb, war sie neben Jacopo Peri die wichtigste und bestbezahlte Musiker-Persönlichkeit am Hof der Medici in Florenz.
Quelle Wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Francesca_Caccini

Francesca Caccini (* 18 September 1587 in Florence; † 1640 ibid.) was an Italian opera singer (soprano), composer and instrumentalist. She is one of the pioneers of the opera genre. Her (ballet) opera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina (1625) is considered the earliest surviving opera by a female composer.

Life

Francesca Caccini received her first musical training in singing and lute from her father Giulio Caccini (1551-1618). In 1600, at the age of 13, she performed as a singer for the first time in Florence. She performed the opera Euridice by Jacopo Peri with interspersed parts from her father’s opera Euridice. There is a letter from Claudio Monteverdi to Cardinal Ferdinand of Gonzaga in which he emphasises her outstanding singing and playing of harpsichord, lute and guitar.

From September 1604 to June 1605, the Caccini family made a concert tour to the court of Henry IV in Paris at the request of Queen Maria de’ Medici. On the way, the five-part family ensemble of Giulio and Margherita (parents), and Francesca, Settima and Pompeo (siblings) sang in Modena, Milan, Turin and Lyon. Francesca was offered a permanent position in Paris, but the Grand Duke Ferdinando I de’ Medici ordered the family back to Florence. Florence was one of the most important cultural centres at the time. Francesca then retained her courtly position until 1627.

Francesca Caccini – called La Cecchina (singing bird) – was one of the best singers of her time. She accompanied herself on the harpsichord, the lute and the guitar. When her father died in 1618, she was, along with Jacopo Peri, the most important and best-paid musical personality at the Medici court in Florence.
Source Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Francesca_Caccini

List of opera

  • La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina BallettoperWorld premiere 02. Februar 1625 at Villa Poggio Imperiale bei Florenz
  • Il primo libro delle musiche a una e due voci, 32 geistliche und weltliche Sologesänge und vier Duette
  • Il martirio di Sant’Agata
  • La Stiava

Discography







Sheet music

Score for chamber music

Fare la nina nafor Cembaloharpsichord

for Cembaloharpsichord

Women composersfor Klavierpiano


for Klavierpiano

Italian arias of the baroque + classical erasfor Klavierpiano


for Klavierpiano

Italian arias of the baroque + classical erasfor Klavierpiano


for Klavierpiano

Flauto e voce 14for Blockflöterecorder, Cembaloharpsichord


for Blockflöterecorder, Cembaloharpsichord

Ten Canzonettasfor Klavierpiano

for Klavierpiano

O Che Nuovo Stupor Ariafor Cembaloharpsichord, Flöteflute, Oboeoboe, Violineviolin


for Cembaloharpsichord, Flöteflute, Oboeoboe, Violineviolin

Seven Pieces for Voicefor Cembaloharpsichord

  • Sonetto Spirituali
  • Madrigale
  • Aria Romanesca
  • Motteto
  • Himno
  • Aria
  • Canzonetta
for Cembaloharpsichord

Io Mi Distruggofor Cembaloharpsichord


for Cembaloharpsichord

Il Primo Libro delle musichefor Cembaloharpsichord




  • Lasciatemi qui solo
  • Io veggio i campi verdaggiar fecondi
  • Dov’io credea le mie speranze vere
  • Ardo infelice e palesar non tento
  • Che t’ho fatt’io
  • Dispiegate
for Cembaloharpsichord

Score for orchestra

Flute Collectionfor Flöteflute, Klavierpiano



for Flöteflute, Klavierpiano