Rebecca Clarkeaus modern

Hopkins Studio, Denver, Colorado, United States, Public domain, via Wikimedia Commons

Rebecca Clarke (* 27. August 1886 in Harrow, England; † 13. Oktober 1979 in New York City) war eine britisch-amerikanische Komponistin und Bratschistin.

Leben

Clarke wurde in Harrow, England, als Tochter des Amerikaners Joseph Thacher Clarke und seiner deutschen Frau Agnes Paulina Marie Amalie Helferich geboren. Ihr Vater interessierte sich für Musik, und Clarke begann mit dem Violinspiel, nachdem sie dem Unterricht ihres 15 Monate jüngeren Bruders Hans Thacher Clarke beigewohnt hatte. 1903 begann sie ihr Studium an der Royal Academy of Music, wurde aber 1905 von ihrem Vater zurückgezogen, nachdem ihr Harmonielehrer Percy Hilder Miles ihr einen Heiratsantrag gemacht hatte. Später hinterließ er ihr testamentarisch seine Stradivari-Violine. Kurz nachdem sie die Royal Academy verlassen hatte, unternahm sie die erste von vielen Reisen in die Vereinigten Staaten. Anschließend besuchte sie das Royal College of Music und wurde eine der ersten Kompositionsschülerinnen von Sir Charles Villiers Stanford.

Auf Stanfords Drängen hin verlagerte sie ihren Schwerpunkt von der Violine auf die Bratsche, gerade als diese als legitimes Soloinstrument anerkannt wurde. Sie studierte bei Lionel Tertis, der von einigen als der größte Bratschist seiner Zeit angesehen wurde. 1910 komponierte sie in Zusammenarbeit mit einer Gruppe von Kommilitonen am RCM eine Vertonung chinesischer Poesie mit dem Titel “Tears”. Außerdem sang sie unter der Leitung von Ralph Vaughan Williams in einem von Clarke organisierten Studentenensemble, das Palestrinas Musik studierte und aufführte.

Nachdem sie seine außerehelichen Affären kritisiert hatte, wurde sie von Clarkes Vater aus dem Haus geworfen und ihr der Geldhahn zugedreht. Sie musste das Royal College 1910 verlassen und bestritt ihren Lebensunterhalt mit dem Bratschenspiel. Clarke wurde eine der ersten professionellen Orchestermusikerinnen, als sie 1912 von Sir Henry Wood ausgewählt wurde, im Queen’s Hall Orchestra zu spielen. Im Jahr 1916 zog sie in die Vereinigten Staaten, um ihre Konzertkarriere fortzusetzen. Ein kurzes, lyrisches Stück für Bratsche und Klavier mit dem Titel Morpheus, das sie unter dem Pseudonym “Anthony Trent” komponierte, wurde 1918 bei ihrem gemeinsamen Konzert mit der Cellistin May Mukle in New York City uraufgeführt. Die Kritiker lobten den “Trent” und ignorierten weitgehend die Werke, die Clarke zugeschrieben wurden und im selben Konzert uraufgeführt wurden. Ihre kompositorische Karriere erreichte in kurzer Zeit ihren Höhepunkt, beginnend mit der Bratschensonate, mit der sie 1919 an einem Wettbewerb teilnahm, der von Elizabeth Sprague Coolidge, Clarkes Nachbarin und Kunstmäzenin, gesponsert wurde.

In einem Feld von 72 Teilnehmern belegte Clarkes Sonate gemeinsam mit einer Komposition von Ernest Bloch den ersten Platz. Coolidge erklärte Bloch später zum Sieger. Reporter spekulierten, dass “Rebecca Clarke” nur ein Pseudonym für Bloch selbst war, oder zumindest, dass es nicht Clarke gewesen sein konnte, die diese Stücke schrieb, da die Vorstellung, dass eine Frau ein so schönes Werk schreiben könnte, gesellschaftlich undenkbar war. Die Sonate wurde gut aufgenommen und 1919 auf dem Berkshire Music Festival uraufgeführt. Im Jahr 1921 zeigte Clarke mit ihrem Klaviertrio erneut eine beeindruckende Leistung beim Coolidge-Kompositionswettbewerb, gewann jedoch erneut nicht den Preis. 1923 folgte eine Rhapsodie für Cello und Klavier, die von Coolidge gesponsert wurde und Clarke zur einzigen Frau machte, die von Coolidge gefördert wurde. Diese drei Werke stellen den Höhepunkt von Clarkes kompositorischer Karriere dar.

Quelle Wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Rebecca_Clarke

Rebecca Clarke (* 27 August 1886 in Harrow, England; † 13 October 1979 in New York City) was a British-American composer and violist.

Life

Clarke was born in Harrow, England, to Joseph Thacher Clarke, an American, and his German wife, Agnes Paulina Marie Amalie Helferich. Her father was interested in music, and Clarke started on violin after sitting in on lessons that were being given to her brother, Hans Thacher Clarke, who was 15 months her junior. She began her studies at the Royal Academy of Music in 1903, but was withdrawn by her father in 1905 after her harmony teacher Percy Hilder Miles proposed to her. He later left her his Stradivarius violin in his will. She made the first of many visits to the United States shortly after leaving the Royal Academy. She then attended the Royal College of Music, becoming one of Sir Charles Villiers Stanford’s first female composition students.

At Stanford’s urging she shifted her focus from the violin to the viola, just as the latter was coming to be seen as a legitimate solo instrument. She studied with Lionel Tertis, who was considered by some the greatest violist of the day. In 1910 she composed a setting of Chinese poetry, called “Tears”, in collaboration with a group of fellow students at RCM. She also sang under the direction of Ralph Vaughan Williams in a student ensemble organised by Clarke to study and perform Palestrina’s music.

Following her criticism of his extra-marital affairs, Clarke’s father turned her out of the house and cut off her funds. She had to leave the Royal College in 1910 and supported herself through her viola playing. Clarke became one of the first female professional orchestral musicians when she was selected by Sir Henry Wood to play in the Queen’s Hall Orchestra in 1912. In 1916 she moved to the United States to continue her performing career. A short, lyrical piece for viola and piano entitled Morpheus, composed under the pseudonym of “Anthony Trent”, was premiered at her 1918 joint recital with cellist May Mukle in New York City. Reviewers praised the “Trent”, largely ignoring the works credited to Clarke premiered in the same recital. Her compositional career peaked in a brief period, beginning with the viola sonata she entered in a 1919 competition sponsored by Elizabeth Sprague Coolidge, Clarke’s neighbour and a patron of the arts.

In a field of 72 entrants, Clarke’s sonata tied for first place with a composition by Ernest Bloch. Coolidge later declared Bloch the winner. Reporters speculated that “Rebecca Clarke” was only a pseudonym for Bloch himself, or at least that it could not have been Clarke who wrote these pieces, as the idea that a woman could write such a beautiful work was socially inconceivable. The sonata was well received and had its first performance at the Berkshire music festival in 1919. In 1921 Clarke again made an impressive showing in Coolidge’s composition competition with her piano trio, though again failed to take the prize. A 1923 rhapsody for cello and piano followed, sponsored by Coolidge, making Clarke the only female recipient of Coolidge’s patronage. These three works represent the height of Clarke’s compositional career.

Source Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Rebecca_Clarke_(composer)

Discography



















Sheet music

Score for choire

Multitude of Voyces 2for A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score

He That Dwelleth in the Secret Place of the Mostfor A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score



for A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Come, oh come, my life's delightfor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Chorus from Shelley's 'Hellas'for A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score



for A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score

When cats run home and light is comefor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

A Lover's Dirgefor 4-stimmig4 part, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano




for 4-stimmig4 part, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano

Weep you no more, sad fountainsfor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

My spirit like a charmed bark doth floatfor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Now fie on love (Paperback)for A-Cappellaa cappella, Männerchormale choir
Edition: Chorpartiturchoral score


for A-Cappellaa cappella, Männerchormale choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Ave Mariafor A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score

There Is No Rosefor A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir



for A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir

Philomelafor Gemischter Chormixed choirKlavierpiano



for Gemischter Chormixed choirKlavierpiano

Music, when soft voices diefor A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Score for chamber music

Passacaglia On An Old English Tunefor Klavierpiano, Violaviola

for Klavierpiano, Violaviola

Passacaglia On An Old English Tunefor Cellocello, Klavierpiano

for Cellocello, Klavierpiano

Down By The Salley Gardensfor Klavierpiano
Edition: Downloaddownload

for Klavierpiano
Edition: Downloaddownload

Down By The Salley Gardensfor Klavierpiano
Edition: Downloaddownload

for Klavierpiano
Edition: Downloaddownload

Weihnachtslieder von Komponistinnen 3 und 4for Klavierpiano

for Klavierpiano

The Aspidistrafor Klavierpiano

for Klavierpiano

Passacagliafor Cellocello, Klavierpiano





for Cellocello, Klavierpiano

Songs with violinfor Violineviolin




for Violineviolin

Shorter Piecesfor Klavierpiano, Violineviolin




for Klavierpiano, Violineviolin

Passacagliafor Klavierpiano, Violaviola





for Klavierpiano, Violaviola

Shorter pieces for cello and pianofor Cellocello, Klavierpiano



for Cellocello, Klavierpiano

Triofor Cellocello, Klavierpiano, Violineviolin





for Cellocello, Klavierpiano, Violineviolin

Prelude, Allegro, and Pastoralefor Klarinetteclarinet, Violaviola




for Klarinetteclarinet, Violaviola

Two movements for string quartetfor Streicherstrings
Edition: Stimmenorchestral parts




for Streicherstrings
Edition: Stimmenorchestral parts

Dumkafor Klavierpiano, Violaviola, Violineviolin
Edition: Stimmenorchestral parts




for Klavierpiano, Violaviola, Violineviolin
Edition: Stimmenorchestral parts

Morpheusfor Klavierpiano, Violaviola




for Klavierpiano, Violaviola

Two Piecesfor Cellocello, Violaviola




for Cellocello, Violaviola

Shorter Piecesfor Klavierpiano, Violaviola




for Klavierpiano, Violaviola

Sonatefor Klavierpiano, Violaviola




for Klavierpiano, Violaviola

3 Old English Songsfor Violineviolin





for Violineviolin

Liederalbumfor Klavierpiano





for Klavierpiano