Misato Mochizukiaus modern

Misato Mochizuki (* 31. Januar 1969 in Tokio, Japan) ist eine japanische Komponistin.

Leben

Geboren 1969 in Tokio, zählt zu den Komponisten, die gleichermaßen in Europa undin Japan aktiv wirken. Nach dem Kompositionsdiplom an der Nationalen Universität der Schönen Künste und der Musik in Tokio erhielt sie 1995 den Ersten Preis für Komposition am Conservatoire National Supérieur in Paris und nahm dort anschließend an einem Seminar im IRCAM (1996/97) teil.

In einer ganz eigenen Verbindung zwischen abendländischer Tradition und asiatischem Atem, entwickelt die Schreibweise von Misato Mochizuki zauberhafte Rhythmen und ungewöhniliche Klänge von großer formaler und stilistischer Freiheit. Ihr Werkkatalog (erschienen bei Breitkopf & Härtel) umfasst heute ca. 40 Werke, darunter 15 symphonische Kompositionen und 12 Stücke für Ensemble.

Ihr Werke, die bei internationalen Festivals wie den Salzburger Festspielen, der Biennale di Venezia oder dem Folle Journée in Tokio gespielt wurden, erhielten zahlreiche Auszeichnungen, u.a. 2002 den Publikumspreis des Festival Ars Musica in Brüssel für Chimera, 2003 den japanischen Staatspreis für die größte künstlerische Begabung, 2005 den Otaka-Preis für Cloud nine als beste symphonische Uraufführung in Japan, 2008 den Großen Preis der Tribune internationale des compositeurs für L’heure bleue, und 2010 den Heidelberger Künstlerinnenpreis.

Zu ihren herausragendsten Produktionen gehören das Orchester-portraitkonzert in der Suntory Hall in Tokio (2007), das Cine-concert im Louvre mit der Musik zum Stummfilm Le Fil blanc de la cascade von Kenji Mizoguchi (2007) und das Portraitkonzert bei Festival d’Automne in Paris (2010).

2011-2013 war Misato Mochizuki Composer-in-Residence beim Festival international de musique de Besançon.

Seit 2007 unterrichtet sie Kunsttheorie an der Meiji Gakuin Universität in Tokio. Zu Kompositionskursen wurde sie 2008 nach Darmstadt, 2009 nach Royaumont sowie nach Takefu, an das Konservatorium Amsterdam etc. eingeladen.

Im Rahmen ihrer Aktivtäten reflektiert sie kontinuierlich die Rolle des Komponisten in der heutigen Gesellschaft. Darüber hinaus schreibt Misato Mochizuki in einer eigenen Rubrik alle drei Monate über Musik und Kultur für die renommiert Yomiuri Shimbun, die meistgelesene Tageszeitung in Japan.

Quelle Misato Mochizuki: http://www.misato-mochizuki.com/

Misato Mochizuki (* 31 January 1969 in Tokyo, Japan) is a Japanese composer.

Life

Born in 1969 in Tokyo, Misato Mochizuki is amongst those composers who are equally active in Europe, North America and in Japan. After receiving a Masters degree in composition at the National University of Fine Arts and Music in Tokyo, she was awarded first prize for composition at the Conservatoire National Supérieur in Paris in 1995, and then integrated the “Composition and Computer Music” program at IRCAM (1996-1997).

In her very own combination of Occidental tradition and the Asiatic sense of breathing, Misato Mochizuki’s style of writing developed exciting rhythms and unusual sounds of great formal and stylistic freedom. Her catalogue of works (published by Breitkopf & Härtel) consists of about 60 works today, including 16 symphonic compositions and 15 pieces for ensemble. Her works, which have been performed at international festivals such as the Salzburg Festival, the Biennale di Venezia, Lincoln Centre Festival, Music days in Donaueschingen, Berlin, Witten, Cologne, Lyon, Zurich, Toronto and so on, have received numerous awards; the audience prize at the Festival Ars Musica in Brussels for Chimera in 2002, the Japanese State Prize for the greatest young artistic talent in 2003, the Otaka Prize for the best symphonic world premiere in Japan in 2005 (for Cloud nine), the Grand Prize of the Tribune internationale des compositeurs in 2008 (for L’heure bleue), and the Heidelberg Women Artists’ Prize in 2010. Her most outstanding productions include the orchestral portrait concert at Suntory Hall in Tokyo (2007 and 2019), the cinema concert at the Louvre with the music to the silent film Le fil blanc de la cascade by Kenji Mizoguchi (2007) and the portrait concerts at the Festival d’Automne in Paris, Muziekgebouw aan’t IJ in Amsterdam (2010) or at Miller Theatre in New York (Columbia University, 2017).

Between 2011 and 2013 Misato Mochizuki was composer-in-residence at the Festival international de musique de Besançon and did lots of workshops and conferences as well as jury of the renowned young conductors’ competition, for which she wrote a symphonic piece (Musubi II) for finalists.
Since 2007 she has been professor of artistic disciplines at the Meiji Gakuin University in Tokyo, and has been invited to give composition courses in Darmstadt, in Royaumont, in Takefu, at the Amsterdam Conservatory, Columbia University and so on. Within the framework of her activities, she continually reflects on the role of the composer in today’s society and on the necessity to open oneself to it. In addition, Misato Mochizuki writes about music and culture in her own column every three months for the Yomiuri Shimbun (2008-2015), every week for the Nihon Keizai Shimbun (January to June 2018) , most widely read daily newspapers in Japan. In November 2019, some of these writings are published as a book (“The composer’s reflection on music and daily life”, in Japanese, Kairyusha).

Source Misato Mochizuki: http://www.misato-mochizuki.com/

Discography







Sheet music

Score for chamber music

Intermezzi II für Kotofor Kotokoto
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for Kotokoto
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All that is including me für Bassflöte, Klarinette und Violinefor Bassflötebass flute, Klarinetteclarinet, Violineviolin
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for Bassflötebass flute, Klarinetteclarinet, Violineviolin
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Terres rouges pour quatuor à cordes (2006)for Cellocello, Streicherstrings, Violaviola, Violineviolin
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for Cellocello, Streicherstrings, Violaviola, Violineviolin
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Au bleu boisfor Oboeoboe
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for Oboeoboe
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Moebius-Ringfor Klavierpiano
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for Klavierpiano
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Boids Againfor Cellocello, Streicherstrings, Violaviola, Violineviolin


for Cellocello, Streicherstrings, Violaviola, Violineviolin

Boids againfor Cellocello, Streicherstrings, Violaviola, Violineviolin


for Cellocello, Streicherstrings, Violaviola, Violineviolin

in-sidefor Streicherstrings

for Streicherstrings

All that is including mefor Flöteflute, Klarinetteclarinet, Violineviolin




for Flöteflute, Klarinetteclarinet, Violineviolin

Terres rouges pour quatuor a cfor Streicherstrings





for Streicherstrings

Le pas d'apresfor Flöteflute, Gitarreguitar, Violineviolin





for Flöteflute, Gitarreguitar, Violineviolin

Au bleu boisfor Oboeoboe





for Oboeoboe

Intermezzi II für Kotofor Kotokoto





for Kotokoto

Brains (2006)for Streicherstrings





for Streicherstrings

Intermezzi Ifor Flöteflute, Klavierpiano





for Flöteflute, Klavierpiano

Pas a pasfor Akkordeonaccordion, Fagottbassoon





for Akkordeonaccordion, Fagottbassoon

Moebius-Ringfor Klavierpiano





for Klavierpiano

Score for orchestra

Toccata for Tenor Recorder and Kotofor Blockflöterecorder, Kotokoto





for Blockflöterecorder, Kotokoto