Phyllis Tateaus modern

Phyllis Margaret Duncan Tate (* 6. April 1911; † 29. Mai 1987) war eine englische Komponistin.

Leben

Phyllis Margaret Duncan Tate wurde in Gerrards Cross in Buckinghamshire als Tochter eines Architekten geboren. Im Alter von 10 Jahren wurde sie von ihrer Schuldirektorin von der Grundschule ausgeschlossen, weil sie am Ende des Schuljahres ein anzügliches Lied gesungen hatte. Sie brachte sich selbst das Spielen der Ukulele bei. 1928 wurde sie von Harry Farjeon entdeckt, der sie veranlasste, eine formale Musikausbildung zu erhalten, die sie in den folgenden vier Jahren an der Royal Academy of Music absolvierte. Während ihrer Zeit an der Akademie, wo sie Komposition, Pauken und Dirigieren studierte, komponierte Tate eine Reihe von Stücken, darunter eine Operette mit dem Titel The Policeman’s Serenade. Sie war sehr selbstkritisch und vernichtete alle ihre Kompositionen aus der Zeit vor Mitte der 1940er Jahre.

Das erste Stück, das sie für sich beanspruchte, war ein Konzert für Saxophon und Streicher, das 1944 im Auftrag der BBC entstand. In der Zeit bis 1947 komponierte Tate vier Stücke: das Konzert, eine Sonate für Klarinette und Cello (1947), Songs of Sundry Natures (1945) und Nocturne for Four Voices (1945). Tate benutzte gerne atypische Instrumentenkombinationen. Songs ist für einen Bariton in Begleitung von Flöte, Klarinette, Fagott, Horn und Harfe geschrieben. Nocturne ist für vier Stimmen mit einem Streichquartett, Kontrabass, Bassklarinette und Celesta geschrieben. Nach dieser kreativen Phase fiel Tate krankheitsbedingt in eine fünfjährige Schaffenspause.

Obwohl sie keine größeren Instrumentalwerke schreiben wollte, war Tates künstlerische Gesamtleistung außergewöhnlich. Sie experimentierte in vielen Gattungen, darunter Orchestermusik, Kammermusik, Opern und Operetten, geistliche Musik, Klaviermusik und Vokalmusik, auf die sie ihre Bemühungen konzentrierte. Zu ihren berühmtesten Werken gehören neben den oben genannten ihre Vertonung von Tennysons The Lady of Shalott, die für das zehnjährige Jubiläum des Dritten Programms der BBC geschrieben wurde, die Oper The Lodger, die auf der Geschichte von Jack the Ripper basiert, ihr Prelude, Interlude und Postlude für Kammerorchester, All The World’s A Stage, Saint Martha and the Dragon, The What d’ye Call It, A Secular Requiem: The Phoenix and the Turtle und London Fields, eine viersätzige Suite, die ebenfalls von der BBC in Auftrag gegeben wurde.

Obwohl Komitees nicht ihre Stärke waren, engagierte sich Tate in mehreren Organisationen, deren Vorständen sie in der Regel angehörte. Sie engagierte sich im Hampstead Music Club, in der Barnet and District Choral Society (für die sie als Präsidentin “Saint Martha and the Dragon” schrieb), im Performing Rights Society’s Member Fund (sie war die erste Frau, die in den Verwaltungsausschuss berufen wurde) und in der Composers’ Guild (wo sie dem Vorstand angehörte).

Tate glaubte, dass “Musik unterhalten und Freude bereiten sollte” (Fuller OUP 1). 1979 schrieb sie: “Ich muss zugeben, dass ich die heimliche Hoffnung hege, dass sich einige meiner Kreationen als besser erweisen könnten, als sie erscheinen. Man kann nur Vermutungen anstellen, und es steht dem Komponisten nicht zu, darüber zu urteilen. Alles, wofür ich mich verbürgen kann, ist dies: Musik zu schreiben kann die Hölle sein; eine extreme Folter; aber es gibt eine Sache, die noch schlimmer ist; und das ist, sie nicht zu schreiben” (Whitehouse 2). Nachdem Dame Ethel Smyth sie eines Tages bei einem Mittagessen spielen gehört hatte, sagte sie: “Endlich habe ich eine echte Komponistin gehört!” (Whitehouse 2) Da sich Smyths Gehör zu diesem Zeitpunkt jedoch bereits verschlechtert hatte, schenkte Tate dieser Aussage keine große Beachtung.

Tate heiratete 1935 einen Musikredakteur, Alan Clifford Frank. Sie hatten zwei Kinder: einen Sohn Colin, geboren 1940, und eine Tochter Celia, geboren 1952. Frank arbeitete für den Verlag Oxford University Press, der 1935 mit der Veröffentlichung von Tates Kompositionen begann.

Quelle Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Phyllis_Tate

Phyllis Margaret Duncan Tate (* 6 April 1911; † 29 May 1987) was an English composer.

Life

Phyllis Margaret Duncan Tate was born at Gerrards Cross in Buckinghamshire, the daughter of an architect. She was excluded from primary school by her headmistress at the age of 10 for singing a lewd song at the end of the year. She taught herself how to play the ukulele. She was discovered in 1928 by Harry Farjeon, who prompted her to receive formal music training, which she took up at the Royal Academy of Music for the next four years. While at the academy, where she studied composition, timpani, and conducting, Tate composed a number of pieces including an operetta entitled The Policeman’s Serenade. She was very self-critical, and destroyed all of her compositions from before the mid 1940s.

The first piece she would claim as her own was a concerto for saxophone and strings, written in 1944 and commissioned by the BBC. Between then and 1947 Tate composed four pieces: the concerto; a sonata for clarinet and cello (1947); Songs of Sundry Natures (1945); and Nocturne for Four Voices (1945). Tate enjoyed using atypical instrumental combinations. Songs is scored for a baritone accompanied by a flute, clarinet, bassoon, horn and harp. Nocturne is written for four voices with a string quartet, double bass, bass clarinet, and celesta. Following this period of creativity, Tate fell into a five-year slump due to illness.

Although not wishing to write larger instrumental works, Tate’s overall artistic output was extraordinary. She experimented in many genres, including orchestral music, chamber music, operas and operettas, sacred music, piano music, and vocal music, which is where she concentrated her efforts. Her most famous pieces, aside from those mentioned above, include her setting of Tennyson’s The Lady of Shalott, which was written for the 10th anniversary of the BBC Third Programme; the opera The Lodger, based on the tale of Jack the Ripper; her Prelude, Interlude, and Postlude for chamber orchestra; All The World’s A Stage; Saint Martha and the Dragon; The What d’ye Call It; A Secular Requiem: The Phoenix and the Turtle; and London Fields, a four movement suite, also commissioned by the BBC.

Although committees were not her forte, Tate was involved in several organizations, usually joining their boards. She participated in the Hampstead Music Club, the Barnet and District Choral Society (she was president and wrote Saint Martha and the Dragon for it), the Performing Rights Society’s Member Fund (she was the first woman appointed to be on their management committee), and the Composers’ Guild (where she served on the executive committee).

Tate believed that “music should entertain and give pleasure” (Fuller OUP 1). In 1979, she wrote “I must admit to having a sneaking hope that some of my creations may prove to be better than they appear. One can only surmise and it’s not for the composer to judge. All I can vouch is this: writing music can be hell; torture in the extreme; but there’s one thing worse; and that is not writing it” (Whitehouse 2). After hearing her play at a lunch one day, Dame Ethel Smyth said “At last I have heard a real woman composer!” (Whitehouse 2) However, since, at that point, Smyth’s hearing was deteriorating, Tate did not put much stock in this.

Tate married a music editor, Alan Clifford Frank, in 1935. They had two children: a son Colin, born in 1940 and a daughter Celia, in 1952. Frank worked for Oxford University Press, the company that began to publish Tate’s compositions in 1935.

Source Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Phyllis_Tate

Discography



Sheet music

Score for choire

The Lark In The Clear Air Gfor Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

  • The Lark In The Clear Air
for Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

When I Am A-Roamingfor Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

for Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

The Last Rose Of Summerfor 4-stimmig4 part, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

for 4-stimmig4 part, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

Postman's Songfor Gemischter Chormixed choir

for Gemischter Chormixed choir

Three Moravian Carolsfor 4-stimmig4 part, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

  • Andrew Mine, Jasper Mine
  • By the wayside
  • Long ago in Bethlehem
for 4-stimmig4 part, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Beauty Brightfor Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

for Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

Album Leaffor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score


for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

Score for chamber music

Scenes from tynesidefor Klarinetteclarinet, Klavierpiano

for Klarinetteclarinet, Klavierpiano

Sonata for clarinet and cellofor Cellocello, Klarinetteclarinet


for Cellocello, Klarinetteclarinet

Sonata for clarinet and cellofor Cellocello, Klarinetteclarinet

for Cellocello, Klarinetteclarinet

Score for orchestra

Cha Cha Cha Charleston
Edition: Orchesterpartiturorchestral score



Edition: Orchesterpartiturorchestral score