Augusta Read Thomasaus modern

Wyastoneassistant, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Augusta Read Thomas (* 24. April 1964 in Glen Cove/New York) ist eine US-amerikanische Komponistin und Musikpädagogin.

Leben

Thomas wurde 1964 in Glen Cove, New York, geboren. Sie ist eines von 10 Kindern von James A. und Susan N. Thomas (geb. Norton). Ihre Mutter war 30 Jahre lang Kindergärtnerin an der Green Vale School. Augusta besuchte die St. Paul’s School, ein Internatsgymnasium in Concord, New Hampshire. Im Alter von 4 Jahren begann sie mit dem Klavierunterricht, und ihre Lehrerin gab ihr nebenbei oft kleine Kompositionsprojekte auf; Thomas hat gesagt, dass diese kleinen Projekte ihr Interesse an der Komposition geweckt haben. In der dritten Klasse begann sie mit der Trompete.

Nach dem Abschluss der High School schrieb sich Thomas 1983 an der Northwestern University als Musikstudentin (mit Schwerpunkt Trompete) ein. Das Kompositionsprogramm der Northwestern University ist heute bekannt, existierte aber noch nicht, als Thomas studierte. Es wurde eine Ausnahme für sie gemacht, um Komposition zu studieren. Thomas studierte bei den Fakultätsmitgliedern und Komponisten Alan Stout und M. William Karlins.

Nach ihrem Bachelor-Abschluss an der Northwestern University besuchte Thomas die Yale University, um einen Master-Abschluss in Komposition zu erwerben. Dort studierte sie bei Jacob Druckman. Thomas absolvierte keinen Studiengang in Yale, sondern schloss ihr Masterstudium an der Royal Academy of Music in London ab. Dort studierte sie bei Paul Patterson, dem Manson Chair of Composition Faculty. Sieben Jahre nach ihrem Abschluss an der Royal Academy of Music in London wurde Thomas zu einem ihrer Associates (ARAM, Ehrentitel) und 2004 zum Fellow der Royal Academy of Music gewählt. Im Jahr 1998 erhielt sie den Distinguished Alumni Association Award der St. Paul’s School. Im Jahr 1999 wurde sie vom Präsidenten der Northwestern University mit dem Award of Merit ausgezeichnet, und ein Jahr später erhielt sie den Alumnae Award der Northwestern University.

Unmittelbar nach ihrem Abschluss an der Royal Academy of Music wurde Thomas 1989 mit einem Guggenheim-Stipendium ausgezeichnet. Mit 23 Jahren war sie damals die jüngste Frau, die diese Auszeichnung erhielt.

Im Jahr 1994 heiratete Thomas den britischen Komponisten Bernard Rands. Im Jahr 1997 brachten der russisch-amerikanische Cellist Mstislav Rostropovich und das Boston Symphony Orchestra Cellokonzerte von Thomas und Rands in der Boston Symphony Hall und in der Carnegie Hall zur Uraufführung. Paul Griffiths schrieb, dass Thomas “den Weg geebnet und Herrn Rostropovich eingeführt hat. Als die Bostoner Symphoniker Herrn Rostropowitsch fragten, was er sich zu seinem 70. Geburtstag wünsche, sagte er, er wolle ein neues Konzert, und er wolle es von Herrn Rands”.

Kurz nach Beendigung ihres Guggenheim-Stipendiums begann Thomas an der Eastman School of Music zu unterrichten. Im Alter von 33 Jahren wurde sie dort fest angestellt. Während ihrer Zeit an der Eastman School wurde sie von den Dirigenten Pierre Boulez und Daniel Barenboim zur Mead Composer in Residence beim Chicago Symphony Orchestra ernannt. Sie ist die dienstälteste Mead Composer in Residence und hatte diese Position von 1997 bis 2006 inne. Ihr Aufenthalt gipfelte 2007 in der Uraufführung ihres Werks Astral Canticle, einem der beiden Finalisten für den Pulitzer-Preis für Musik.

Kurz nach ihrer Festanstellung am Eastman kehrte Thomas nach Chicago zurück, um bis 2008 an der Northwestern University School of Music zu unterrichten.

Im Jahr 2010 gab die University of Chicago bekannt, dass Thomas zur Universitätsprofessorin für Komposition im Fachbereich Musik und im College ernannt wurde. Sie ist die 16. designierte Professorin, die von der Universität ernannt wurde. Im Jahr 2018 wurde bekannt gegeben, dass Thomas das Chicago Center for Contemporary Composition (CCCC) an der University of Chicago gegründet hat. Zum CCCC gehört das Grossman Ensemble, das vom Sanford J. Grossman Charitable Trust unterstützt wird und das Erbe der Contemporary Chamber Players fortsetzen soll. Thomas sagte, sie hoffe, mit dem CCCC, das in seine dritte Saison geht, “die lange und bedeutende Geschichte der Universität im Bereich der zeitgenössischen Musik zu bereichern”.

Im Jahr 2016 hat Thomas das Ear Taxi Festival ins Leben gerufen und mitkuratiert, bei dem über 350 Musiker, 88 Komponisten und 54 Uraufführungen zu hören waren. Das zweitägige Festival fand in Chicago statt und sollte die “lebendige und boomende zeitgenössische klassische Musikszene” der Stadt feiern. Der Erfolg des Festivals brachte Thomas den Titel “Chicagoan of the Year” (Chicagoer des Jahres) des Chicago Magazins ein, und er wird in Zukunft in die Stadt zurückkehren.

Im akademischen Jahr 2014-15 war Thomas Stipendiatin von Phi Beta Kappa. Sie war MUSICALIVE Composer-in-Residence bei der New Haven Symphony, einem nationalen Residenzprogramm der League of American Orchestras und Meet the Composer.

Zu den jüngsten Werken von Thomas gehört die Oper Sweet Potato Kicks the Sun, die 2019 an der Santa Fe Opera uraufgeführt wurde. Die Oper richtet sich an ein Publikum jeden Alters und wird von der professionellen Beatboxerin Nicole Paris begleitet. Thomas hat das Stück gemeinsam mit Leslie Dunton-Downer geschrieben, einer langjährigen Mitarbeiterin von Thomas und veröffentlichten Autorin und Librettistin. Es ist geplant, dass die Oper in naher Zukunft durch die Vereinigten Staaten tourt.

Thomas’ Kammeroper LIGEIA, die auf der gleichnamigen Kurzgeschichte von Poe basiert, wurde mit dem Internationalen Orpheus-Preis ausgezeichnet und in Spoleto (Italien) aufgeführt. Als Auftragswerk von Mstislav Rostropovich und den Rencontres Musicales d’Evian wurde LIGEIA 1994 von Rostropovich auf dem Evian Festival uraufgeführt. Die amerikanische Erstaufführung fand beim Aspen Music Festival am 27. Juli 1995 statt.

Thomas lebt mit ihrem Mann in Chicago, lehrt an der Universität von Chicago, leitet das Center for Contemporary Composition und komponiert.

Quelle Augusta Read Thomas: https://augustareadthomas.com/Quelle Wiki: https://de.wikipedia.org/wiki/Augusta_Read_Thomas

Augusta Read Thomas (* 24 April 1964 in Glen Cove/New York) is an American composer and music educator.

Life

Thomas was born in 1964 in Glen Cove, New York. She is one of 10 children of James A. and Susan N. Thomas (née Norton). Her mother was a kindergarten teacher for 30 years at the Green Vale School. Augusta attended St. Paul’s School, a boarding high school in Concord, New Hampshire. She began piano lessons at the age of 4, and her teacher often assigned her small composition projects on the side; Thomas has said that these small projects sparked her interest in composition. She took up trumpet in third grade.

After graduating from high school, Thomas enrolled as a music student (specializing in trumpet performance) at Northwestern University in 1983. Northwestern’s composition program is prominent today, but did not exist when Thomas was an undergraduate. An exception was made for her to pursue composition. Thomas studied with faculty members and composers Alan Stout and M. William Karlins.

After earning a bachelor’s degree from Northwestern, Thomas attended Yale University to pursue a master’s degree in composition. There she studied with Jacob Druckman. Thomas did not complete a degree program at Yale, finishing her master’s degree at the Royal Academy of Music in London. There, she studied with Paul Patterson, the Manson Chair of Composition Faculty. Seven years after graduating from the Royal Academy of Music in London, Thomas was elected one of its Associates (ARAM, honorary degree), and in 2004 was elected a Fellow of the Royal Academy of Music . In 1998, she received the Distinguished Alumni Association Award from St. Paul’s School. In 1999, she won the Award of Merit from the President of Northwestern University, and a year later received Northwestern’s Alumnae Award.

Immediately after receiving her degree from the Royal Academy of Music, Thomas was awarded a Guggenheim Fellowship in 1989. At 23, she was the youngest woman recipient of the honor at the time.

In 1994, Thomas married the British composer Bernard Rands. In 1997, Russian-American cellist Mstislav Rostropovich and the Boston Symphony Orchestra premiered cello concerti by both Thomas and Rands in Boston Symphony Hall and at Carnegie Hall. Paul Griffiths wrote that Thomas “had led the way, introducing to Mr. Rostropovich. Then, when the Boston Symphony asked Mr. Rostropovich what he would like for his 70th birthday, he said he wanted a new concerto, and wanted it from Mr. Rands”.

Shortly after the completion of her Guggenheim Fellowship, Thomas began teaching at the Eastman School of Music. She received tenure there at age 33. While at Eastman, she was appointed Mead Composer in Residence at the Chicago Symphony Orchestra by conductors Pierre Boulez and Daniel Barenboim. She is the longest-serving Mead Composer in Residence, holding the position from 1997 to 2006. Her residency culminated in the 2007 premier of her work Astral Canticle, one of two finalists for the Pulitzer Prize in Music.

Shortly after receiving tenure at Eastman, Thomas returned to Chicago to teach at the Northwestern University School of Music until 2008.

In 2010, the University of Chicago announced that Thomas would be appointed University Professor of Composition in the Department of Music and the College. She is the 16th designated professor to be appointed by the University. In 2018, it was announced that Thomas had created the Chicago Center for Contemporary Composition (CCCC) at the University of Chicago. The CCCC includes the Grossman Ensemble, underwritten by the Sanford J. Grossman Charitable Trust, which was designed to extend the legacy of the Contemporary Chamber Players. Thomas said she “hoped to enrich the university’s long and distinguished history in contemporary music” with the CCCC, which is in its third season.

In 2016, Thomas created and co-curated the Ear Taxi Festival, which featured over 350 musicians, 88 composers, and 54 world premieres. The two-day festival took place in Chicago and was meant to celebrate the city’s “vibrant and booming contemporary classical music scene”. The festival’s success earned Thomas the title “Chicagoan of the Year” from Chicago magazine, and is set to return to the city in the future.

For the 2014–15 academic year, Thomas was a Phi Beta Kappa Scholar. She was MUSICALIVE Composer-in-Residence with the New Haven Symphony, a national residency program of The League of American Orchestras and Meet the Composer.

Thomas’s most recent works include an opera, Sweet Potato Kicks the Sun, that premiered at the Santa Fe Opera in 2019. The opera is meant for audiences of all ages and stars professional beatboxer Nicole Paris. Thomas co-wrote the piece with Leslie Dunton-Downer, a longtime collaborator of hers and a published writer and librettist. There are plans for the opera to tour the United States in the near future.

Thomas’s chamber opera LIGEIA, based on Poe’s short story of the same title, received the International Orpheus Prize and was performed in Spoleto, Italy. Commissioned by Mstislav Rostropovich and Rencontres Musicales d’Evian, LIGEIA was premiered by Rostropovich at the 1994 Evian Festival. The American premiere took place at the Aspen Music Festival on July 27, 1995.

Thomas lives in Chicago with her husband, teaches at the University of Chicago, directs the Center for Contemporary Composition, and composes.

Source Augusta Read Thomas: https://augustareadthomas.com/Source Wiki:

Discography















Sheet music

Score for choire

Four Basho Settingsfor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score



for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score

The Rewakingfor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Männerchormale choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score



for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Männerchormale choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

Psalm 91: Verse IIfor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score



for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

The Rewakingfor 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score



for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choirKlavierpiano
Edition: Chorpartiturchoral score

The Rub of Lovefor Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score



for Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Rosesfor 4-stimmig4 part, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score



for 4-stimmig4 part, Frauenchorwomens choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Love Songs (SATB)for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score




for 4-stimmig4 part, A-Cappellaa cappella, Gemischter Chormixed choir
Edition: Chorpartiturchoral score

Score for chamber music

Bells Ring Summer Augusta Read Thomasfor Cellocello
Edition: Downloaddownload

for Cellocello
Edition: Downloaddownload

Angel Tears and Earth Prayersfor Orgelorgel, Trompetetrumpet



for Orgelorgel, Trompetetrumpet

Chantfor Cellocello, Klavierpiano



for Cellocello, Klavierpiano

Pulsarfor Violineviolin



for Violineviolin

Tracesfor Klavierpiano



for Klavierpiano

Spring Songfor Cellocello



for Cellocello

Incantationfor Violaviola



for Violaviola

Silent Moonfor Cellocello, Violineviolin



for Cellocello, Violineviolin

Rumi Settingsfor Cellocello, Violineviolin



for Cellocello, Violineviolin

Dream Catcher - Solo Violafor Violaviola



for Violaviola

Rumi Settingsfor Violaviola, Violineviolin



for Violaviola, Violineviolin

6 Piano Etudes (1996-2005)for Klavierpiano




for Klavierpiano

Chantfor Klavierpiano, Violaviola



for Klavierpiano, Violaviola

D(i)agon(als)for Klarinetteclarinet



for Klarinetteclarinet

Dream Catcher - Solo Violinfor Violineviolin



for Violineviolin

Incantationfor Violineviolin




for Violineviolin

Capricefor Violineviolin



for Violineviolin

Silent Moonfor Violaviola, Violineviolin



for Violaviola, Violineviolin

Euterpe's Capricefor Flöteflute



for Flöteflute

Sun Threadsfor Streicherstrings



for Streicherstrings

Augusta Read Thomas: Bebop Riddle For Solo 5-Octave Marimbafor Marimbamarimba


for Marimbamarimba

Chant (Alto Saxophone And Piano)for Klavierpiano, Saxophonsaxophone




for Klavierpiano, Saxophonsaxophone

Pulsarfor Violaviola




for Violaviola

Rushfor Violineviolin




for Violineviolin

Toft Serenade: Viola and Pianofor Klavierpiano, Violaviola




for Klavierpiano, Violaviola

Toft Serenade: Violin and Pianofor Klavierpiano, Violineviolin




for Klavierpiano, Violineviolin

Score for orchestra

Shakin'
Edition: Orchesterpartiturorchestral score




Edition: Orchesterpartiturorchestral score

Magneticfirefliesfor Bläserwind section



for Bläserwind section